Zgromadzenie Wspólników Naftoportu podjęło decyzję o przystąpieniu przez Spółkę wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A. do etapu realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego, jakim jest budowa nowego, szóstego stanowiska przeładunkowego „W”. To kolejny, po otrzymaniu pozwolenia na budowę, etap realizacji projektu rozwoju infrastruktury przeładunkowej terminala paliwowego, który zwiększy możliwości obsługi surowców ropopochodnych w Porcie Gdańsk.
Budowa stanowiska „W” obejmuje powstanie nowego nabrzeża, estakad rurowych, dróg dojazdowych, infrastruktury technicznej oraz systemów zabezpieczeń środowiskowych. Będzie to drugie stanowisko w Naftoporcie przystosowane do obsługi największych tankowców świata – VLCC (Very Large Crude Carrier), o długości ponad 300 metrów i zanurzeniu do 15–17 metrów. Zdolność przeładunkowa nowego obiektu to ok. 9 mln ton rocznie.
Nowe stanowisko przeładunkowe zwiększy roczne możliwości operacyjne terminalu do 49 mln ton paliw płynnych. To znaczący wzrost w porównaniu z dotychczasowym potencjałem, a zarazem potwierdzenie rosnącej roli Portu Gdańsk jako centrum energetycznego Europy Środkowo-Wschodniej.
Inwestycja o strategicznym znaczeniu
Rozbudowa terminalu nie tylko zwiększy zdolności przeładunkowe, ale także wzmocni odporność polskiego systemu energetycznego na zakłócenia geopolityczne.
– Strategicznym celem inwestycji jest zapewnienie ciągłości operacyjnej i biznesowej Naftoportu, długookresowego bezpieczeństwa funkcjonowania terminalu Spółki, a w konsekwencji – zwiększenie krajowego bezpieczeństwa energetycznego – podkreśla Daniel Betke, prezes Naftoportu. – Terminal Naftoport, z uwagi na swoją wyłączność w zakresie obsługi dostaw morskich ropy naftowej, jest kluczowym ogniwem dla prawidłowego działania systemu logistyki naftowej i produkcji rafineryjnej. Budowa stanowiska „W” to kolejne wyzwanie, które stoi przed naszą organizacją. Jestem przekonany, że dzięki wspólnemu wysiłkowi i profesjonalizmowi osiągniemy oczekiwane rezultaty.
Port Gdańsk jako energetyczny hub regionu
Naftoport to kluczowa infrastruktura energetyczna Polski, która umożliwia import ropy naftowej i paliw płynnych drogą morską i zaopatruje rafinerie w Gdańsku, Płocku oraz wschodnich Niemczech.
Dzięki budowie stanowiska „W” możliwa będzie jeszcze szersza dywersyfikacja kierunków dostaw surowców oraz zapewnienie stabilnego zaopatrzenia rafinerii w regionie.
– Gdy w lipcu 1975 r. została oddana do eksploatacji baza paliw płynnych w Porcie Północnym – obecnie Naftoport – nikt nie spodziewał się, jak bardzo się ta infrastruktura rozrośnie. Wtedy wielkim osiągnięciem było wprowadzenie do Portu Północnego zbiornikowców, tzw. Baltimaxów. Dziś do Naftoportu wpływają największe tankowce świata o trzykrotnie wyższym tonażu niż Baltimaxy – przypomina Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk. – Stanowisko „W” wzmocni rolę Portu Gdańsk jako hubu energetycznego regionu. Wpisuje się też w strategiczne cele NATO i Unii Europejskiej w zakresie rozwoju kluczowej infrastruktury i niezależności energetycznej.
Budowa ma potrwać do drugiej połowy 2028 r., a podpisanie umowy z generalnym wykonawcą jest planowane na listopad tego roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.